FOTOREPORTAŻ Z PODRÓŻY ...

Śladami Bergman i Bogarta Czytaj dalej »

POCZYTAJ MI NA UCHO

Pierwsza noc pod gołym niebem - Dwoje na gigancie, Agata Mańczyk Czytaj dalej »

SZPIEG Z KSIĘGARNI NADAJE:

Milion smutnych atomów, Jagoda Wochlik Czytaj dalej »

WYDAWNICZA OSOBLIWOŚĆ :

NIEWIDZIALNE WIĘZIENIE, Adrian Prościak Czytaj dalej »

LETNE PRZEPSY:

Jak upiec sernik i nie rozpuścić się w kuchni z upału Czytaj dalej »

 

POCZYTAJ MI NA UCHO: „SOLARIS” Stanisław Lem – recenzja audiobooka

Solaris jpgNie każdy gustuje w fantastyce naukowej,  jednak nie znać Solaris po prostu nie wypada.  To nie tylko najsłynniejsza powieść  w dorobku Stanisława Lema, ale klasyka fantastyki naukowej należąca do literackiego kanonu XX wieku, przetłumaczona na kilkanaście języków, doczekała się dwóch adaptacji filmowych. Nadal chętnie czytana, nadal fascynująca, niedościgniona.  Nic dziwnego, że została także, i to niejednokrotnie, wydana w formie audio. Tym razem jednak mamy do czynienia, nie z lektorskim popisem jednego aktora, lecz z produkcją, która stanowi ucztę dla uszu. Znakomita obsada i świetna realizacja w połączeniu z tekstem Lema daje wspaniały efekt.

O czym traktuje Solaris?  O granicach ludzkiego poznania, krótko mówiąc.  O próbach kontaktu z obcą/inną istotą. O kondycji współczesnego człowieka.
O miłości też, na swój sposób, i o odwiecznej dychotomii: serce a rozum.

Psycholog Kris Kelvin udaje się na stację badawczą umieszczoną nad tytułową planetą Solaris. Na miejscu okazuje się, że dowódca stacji, Gibarian nie żyje, a pozostali pracownicy zachowują się co najmniej dziwnie.  Dzieje się tam coś nietypowego i niepokojącego: pojawiają się ni stąd ni zowąd różne postaci, (postaci przynależne jakby do zupełnie innego miejsca i czasu, zjawy, wytwory pamięci/ podświadomości?)
Kelvin, bohater a zarazem narrator, czyta pełną ciekawych informacji monografię planety pokrytej plazmatycznym oceanem, który to byt – amorficzny, inteligentny,  posiadający niezwykłe możliwości –  stanowi ogromną zagadkę. Naukowiec  sięga także do zapisków badacza Andre Bretona. W referowanych publikacjach, otwiera się pole do przedstawiania rozmaitych teorii, polemik,  hipotez naukowych.  Specjalność Lema.
Ku swojemu zdziwieniu Kris  spotyka… Harey, dawną ukochaną, która popełniła przed laty samobójstwo.  To przecież nierealne i nielogiczne. Jak wyjaśnić to zjawisko?  Kelvin wraz ze Snautem planują eksperyment,  aby pozbyć się zjaw.  Czy uda się tego dokonać, co się stanie z  dziewczyną? Czy mogą  razem żyć „od nowa”? Niech dalsza fabuła pozostanie tajemnicą, dla tych, którzy jeszcze jej nie znają.

To powieść zdecydowanie bardziej uniwersalna niż się może wydawać, bardziej psychologiczna i filozoficzna niż „technologiczna”. Napisana pięknym, plastycznym językiem,  nasycona nutą tajemniczości, grozy, budząca w odbiorcy ciekawość i niepokój.  Wciągająca, nieprzeładowana opisami (choć te oczywiście są niezbędne – dużo informacji na temat Solaris i oceanu), pełna emocji. Pozostawiająca odbiorcę z wieloma pytaniami, kwestiami do przemyślenia.

Nie o samej powieści miałam jednak napisać, a o audiobooku. Otóż, w tym wydaniu mamy do czynienia z prawdziwą ucztą dla słuchaczy, bowiem nagranie zrealizowano na wysokim poziomie, z plejadą znakomitych aktorów, z oprawą muzyczną, efektami akustycznymi. Powstało małe  – wielkie słuchowisko. Ciekawe w treści, przyjemne w odbiorze.

Na okładce widnieje twarz Roberta Więckiewicza. Ten znany i jakże utalentowany, choć dość późno odkryty, aktor wcielił się w rolę narratora, Krisa Kelvina. Jego ukochaną Harey zagrała Magdalena Cielecka.  Adam Woronowicz użyczył głosu Snautowi, Leszek Filipowicz – Gibarianowi.  Tekst Bertona czytał Przemysław Wyszyński.
W pozostałych rolach wystąpili: Mateusz Drozda, Paulina Drzastwa, Grzegorz Gutkowski, Ewa Konstanciak, Waldemar Raźniak, Zosia Sajewicz, Robert Samot.
Nie sposób rozwodzić się nad głosami poszczególnych lektorów, wystarczy, że  wszyscy podeszli do swojego zadania profesjonalnie,  z zaangażowaniem, w efekcie czego powstało znakomite nagranie.  Wyreżyserował je Waldemar Raźniak.
Nad całością realizacji czuwało – Stereotyp Studio.  Warto wspomnieć o „bohaterach drugiego planu”, czy raczej o „zapleczu”, bez którego ani rusz przy takiej produkcji. Otóż realizacją nagrań i montażem dialogów zajął się Grzegorz Gutkowski, a realizacją atmosfer i efektów dźwiękowych – Tomasz Bogacki i Jacek Szczepanek. Miks i opracowanie muzyczne  wykonał Kamil Sajewicz. Muzyka to dzieło Karola Nepelskiego.  Usłyszeliśmy: skrzypce – Barbara Mglej, puzon basowy – Jan Szymański, flet basowy i kontrabasowy – Renata Guzik, wiolonczela – Jarosław Płonka. Wszystkim należą się brawa i gratulacje.

Solaris w takim wykonaniu brzmi doskonale,  to zdecydowanie atrakcyjniejsza wersja niż taka czytana przez jednego lektora.  Być może właśnie słuchowiska i superprodukcje z udziałem  czołowych aktorów filmowych i teatralnych przyciągną do literatury w ten sposób podanej większe grono odbiorców. Dzieło Lema  jest  ze wszech miar warte poznania,  to  arcydzieło  i klasyka fantastyki. Jeśli komuś nadal wydaje się, że to „zbyt wysoka półka” i obawia się z nim zmierzyć, niech spróbuje posłuchać audiobooka.  Głosy Więckiewicza, Cieleckiej, Woronowicza i innych, nie pozwolą zbyt szybko wcisnąć  „stop”.

Polecam, Agnieszka Grabowska
materiał chroniony prawem autorskim

 

Solaris jpgAutor: Stanisław Lem
tytuł: Solaris
czyta:Zespół aktorów
czas trwania: 7 godzin 56 minut
Wydawca: Storybox.pl, Audioteka

 

 

AGAAgnieszka Grabowska – absolwentka filologii polskiej UJ, nałogowa czytelniczka, blogerka w kratkę. Ambiwertyczka spod znaku Ryb. W wolnym czasie zabiera się za literki. Ma szczęście w konkursach. Nie wyobraża sobie życia bez książek, kawy, kotów i muzyki. Prywatnie – mama i żona. Nie unika kuchni, choć przydałaby się jej patelnia automatycznie odcinająca Internet w kulminacyjnych momentach pichcenia.

Podziel się
FacebookTwitterGoogle+

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>